В лабиринта на ин витрото


По пътя на ин витрото има много камъчета, които препъват и за момента си мислиш, че светът е свършил. Ако аз знаех някои неща предварително, сигурно щеше да ми е по-леко. Тук споделям някои неща, които досега научих. 🙂 И така, започвам:

1. Започнете да се притеснявате, ако опитите за бебе са неуспешни в продължение на 1 година. Времето зависи и от възрастта на двойката. Ако сте млади и зелени (20-29 години) изчакайте две години. Ако сте от 30 нагоре изчакайте година. Ако сте на повечко от 35 може да не чакате година, а само 6 месеца. Все пак, часовникът тиктака. 🙂

2. Изберете си клиника по стерилитет и не се плашете от тази думичка (стерилитет). Вижте в сайтовете на клиниките процентите на успеваемост, разровете се по форумите за информация и си изберете доктор. Има доктори (като доктор Стаменов), които имат свободни часове за след година и половина. Малко ми е глупаво това…Ще си запиша час за преглед за 2013 година, пък ще имам проблем….Пък и в България не е само той, че всички да искат при него да са. Аз избрах Медицински център „Клиничен институт по репродуктивна медицина“, Плевен и доктор Емин. Не съжалявам и за секунда.

3. Не мислете, че всичко ще се разреши с един преглед. За да може вашият доктор да си изгради представа за проблема, трябва да минете през много изследвания, които никак не са евтини. И не се поемат от здравната каса. Което е много жалко.

4. Задължително се прави спермограма на мъжа, за предпочитане разширена, която показва много повече неща от обикновената. Много мъже си мислят, че след като могат да правят секс, значи проблемът не е в тях. Количеството сперматозоиди, или тяхната подвижност не може да си проличи по нищо външно – нито по очите, нито по телосложението, нито дори от това, че сте напълно здрави, прави и мускулести. :))))) Десет минутки в тъмната стаичка, в компанията на списания и филмчета за възрастни няма да ви струва нищо. Е, освен около 150 лева. 🙂

5. Каквито и да са резултатите от изследванията, каквато и да е диагнозата ви, не бързайте да правите заключения. За това си има доктори. Винаги има изход от дадена ситуация. Дори и един сперматозоид да няма останал при мъжа, има опции за използване на донорски сперматозоиди. Дори и една яйцеклетка да не е останала, пак могат да се използват донорски (въпреки, че този вариант в България е по-бавен). Ако трябва да се махнат тръбите на жената, това пак не е пречка, дори някои доктори казват, че при ин витро е по-добре да няма тръби. Както и да е, не се отчайвайте, не мислете, че никога няма да имате деца и НЕ ЧЕТЕТЕ в интернет истории на други хора. Вие сте съвсем различни и нямате нищо общо с останалите.

6. Да речем, че сте решили да правите ин витро. В България има Фонд за асистирана репродукция, който осигурява по 5000 на семейство с проблеми. От избраната от вас клиника ще ви подготвят документите с приложени в тях изследвания и заключения, а вие ще ги подадете във Фонда в София. Чакането за одобрение е около 6-7 месеца. За съжаление, цените на ин витрото растат всеки ден и тези 5000 лева не стигат за нищо. Обикновено едно ин витро в момента излиза между 8000 и 10 000 лева. Разликата трябва да си я доплатите. Всъщност, това доплащане беше до сега. Миналата седмица приеха закон, който забранява доплащането от пациентите, които правят своите ин витро опити по Фонда. Не знам от къде ще взимат клиниките останалите пари, защото лекарствата стават невероятно скъпи, а много често една стимулация не свършва с три пълнителя Пурегон, както е заложено във Фонда.

Ние не сме по Фонд. При мен използвахме 4 големи пълнителя по 729 лева всеки и още два малки по 275 лева всеки. Та, моята стимулация излезе към 3500 лева, като тук не включвам и още няколко инжекции по 50-80 лева и 30 броя инжекции по 17.23 лева всяка. Абе, може да закръглим на 5000, което е реалната цена. После следва цената на самата процедура, която за ин витро е 2600, а за ИКСИ 2800. Тук не включвам всички лекарства, които пия от месеци насам, всички изследвания, които направихме и парите за газ за колата. Ето как се получава „скромната“ сума от около 10 000 лева.

7. Подгответе се да пиете лекарства. И двамата. Ако в даден момент намерят инфекция на някой от вас, лекарства ще пиете пак двамата. Все пак, инфекциите си ги предавате един на друг и превантивните мерки за незаразяване на другия са важни. Когато ин витро процедурата е по дълъг протокол (каквато е моята)  се започва с противозачатъчни хапчета и много хранителни добавки, витамини и антиоксиданти. Важно е да се пият.

8. Подгответе се за слагане на инжекции. За дългия протокол те ще бъдат около 60 на брой, все в корема. Инжекциите са невероятно лесни за поставяне и ако преодолеете първоначалния шок и страх като се озовете с инжекция в ръка, ще се справите отлично и сами. Днес ще си сложа последните за моята стимулация инжекции. Станаха точно 30 броя Декапептил и 28 броя Пурегон. Днес имам две мускулни и още една коремна, за края на стимулацията. Значи, общо 61 бройки. Не казвам, че е приятно, напротив, но е лесно и просто няма да имате избор. Ще трябва да се вземете в ръце и да се справите. Както се казва: „Мечка страх, мене – не“. 🙂

9. Бъдете готови за едно невероятно изживяване за вашите нерви. Тялото ви ще е бушуващ вулкан от хормони, който изригва неочаквано и изненадващо, по най-различно време. Вярвайте ми, няма да се познаете – и външно, и вътрешно. В моето тяло в момента има около 15-16 фоликула с големина от 19 до 17 мм, което средно прави около 27 сантиметра обща големина, разпределена между двата ми яйчника. Ходенето ми е неприятно, защото се изпитва една особена тежест и болка на всяка крачка. Коремът ми е подут и сърцето ми препуска в галоп през повечето време. Общо взето, ме боли всичко – корем, кръст, гръб, бъбреци, задник…. 🙂 За нервите просто не питайте… Чета нещо в интернет или в списание и започвам да рева, избухвам толкова лесно и изненадващо, че чак аз се учудвам от къде ми е дошло. 🙂 Кога ли пак ще стана бяла и добра?… 🙂

10. Бъдете търпеливи и не бързайте. Една хормонална стимулация не е много лесна работа. Щом сте стигнали до там, значи нещо не е било наред. Здрави хора не правят ин витро. Всяка процедура е индивидуална и е много важно и вашият доктор да има индивидуален подход. Доктор Емин всеки път поне по 10 минути чете папката ми, мисли и пресмята, докато стигне до правилния начин и път за случването на нещата. Запознах се с много жени в клиниката и видях, че всички ние сме със съвсем различни по вид стимулации, с различни дози и видове лекарства, различна дължина на стимулацията… Не мислете, че ще сложите за 5-6 дни инжекции и ще се свърши. Затова са всекидневните прегледи и изследвания на хормоните, те показват как се развиват фоликулите и дали има нужда от удължаване на стимулацията.

11. ВЯРВАЙТЕ НА ДОКТОРА СИ!!!! Това е най-важната съставка в рецептата за успешно ин витро. Не е важно дали ви се усмихва, дали говори много с вас и т.н. Важно е да върши добра работа. Ако каже, че ви трябват още инжекции за стимулация, значи трябват още. Ако иска да ви смени лекарствата, значи има причина. Знам, че парите са много, но не обричайте на неуспех процедурата си заради 300 лева. Така или иначе до сега сте дали хиляди. Ако добрият край зависи от тези допълнителни 300 лева, дайте ги и не ги мислете. Случи се така, че удължихме стимулацията ми с два дни, което излезе около 600 лева отгоре. Изревах една кофа сълзи, но днес разбрах, че тези инжекции са имали смисъл и то голям. Все пак доктор Емин е докторът, не аз. Той много по-добре от мен знае какво да направи, а аз му вярвам на 1000%.

12. Бъдете спокойни. Това е трудно, като имаме предвид бушуващите хормони. Но пък е изключително важно. Четете женски списания със съвети за парцалки и обувки вътре, гледайте комедии и весели сериалчета, четете чиклит романчета, разхождайте се колкото можете, но не прекалявайте… МИСЛЕТЕ ПОЛОЖИТЕЛНО!!! Не се навивайте, че нищо няма да стане!

13. След пункция и след трансфер почивайте! ОСобено след трансфер. Ама, истинска почивка! Не започвайте да чистите из къщи, да перете и да готвите, поблазнени от свободните дни. Излежавайте се и си почивайте докато дойде време за кръвния тест за бременност (и не забравяйте положителните мисли, комедийките и леките четива 🙂 ). Мъжете ви няма да умрат от глад, нито ще им се стопят ръцете, ако измият чиниите, или оберат с прахосмукачката, или пък сготвят нещо. Това, което чакате си струва всичко! Не го саботирайте!

14. Обръщайте внимание на половинките си! Мъжете са нежни души, макар и да не искат да го показват. Ин витрото е преживяване за двамата, не само за жената. Давам пример с нас. Аз от 7 дни съм сама в Плевен, на хотел, има още два дни, в които ще стоя тук. Жоро стои сам в Ямбол и преживява нещата от разстояние. Ама, знаете ли какво преживява?! Поне по един разговор на ден с мен, в който аз плача и викам, и си изпускам нервите. Като го чуя да ми казва, че му се пропушва, значи съм прекалила. Знам, че заспива вечер и на сутринта се събужда в такова състояние, все едно не е спал и минута. Скапан. Тежко му е, а трябва да ми повтаря, че всичко ще бъде наред, да ме успокоява и да ми казва да не плача и да не се притеснявам за нищо. За това, че съм стигнала до тук, около 70% „вина“ има той. Без него нямаше да мога да мина през всичко това. Което води към следващото…

15. В никакъв случай не се отказвайте! По време на процедурата много от вас ще имат моменти, в които ще искат да спрат, да се откажат и да зарежат всичко. Аз имах такъв момент. Не исках да спра този опит, просто казах, че повече никога няма да се подложа на това. И в момента, в който го казах, знаех, че това е лъжа. Естествено, че ще се подложа отново! Естествено, че ще направя всичко възможно да имаме дете! Просто емоциите в даден момент надделяват и си мислиш, че повече не можеш. После като помислиш и се успокоиш намираш сили и продължаваш напред. Аз си наложих да се успокоя и да повярвам повече в себе си, да бъда себе си. Както казва Оскар Уайлд: „Най-добре е да си себе си, защото всички останали вече са заети“. 🙂

В общи линии е това. Много се надявам да съм била полезна и да не звуча назидателно. Има и още сигурно, ама ще допълвам от време на време като се сетя. 🙂

За финал да се похваля от днешния преглед. Нещата са отлични, фоликулите ми много са слушали и пораснали. Тази вечер са ми последните инжекции, а утре ще бъде почивен ден от изследвания, прегледи и боцкане. Във вторник сутринта в 9:00 часа ще бъде пункцията ми, когато ще извадят яйцеклетките ми, а по-късно през деня ще ги оплодят. Засега толкова. Повече ще има във вторник вечер.

20 Коментари

  1. Posted by Polista /Elista on 05.06.2011 at 16:54

    Танита, статията, която си написала е страхотна,поучителна и позитивна! Браво! Пожелавам ти много, много късмет и положителен кръвен ЧХГ тест този месец! Нека да се сбъдне всичко, за което мечтаеш! Стискам ти палци! Успех! Поздрави 🙂

    Отговор

    • Благодаря, Полиста! Мислих, че ще прозвучи назидателно, а не исках да е така. Радвам се, че ти е харесала! 🙂

      Отговор

  2. Posted by Polista /Elista on 05.06.2011 at 19:08

    Танита, изобщо не е назидателно, а много интересно и поучително. И даже е като малък пътеводител за начинаещи. Дори си мисля, че статията е много подходяща за публикуване в специализираните форуми (например в Зачатие) или в списание… Поздрави и успех! 🙂

    Отговор

    • Ами, не знам, ако го поиска някой за публикуване, му го давам. Пък и нали все се шегуваме, че от всичко това книга ще става…:)

      Отговор

  3. Posted by Невнена Кирова on 05.06.2011 at 19:57

    Таничка, гордея се с теб и много,ама много ти стискам палци!Изключително зряло,мъдро и умно поведение!!!Искам сметката да е приключена и това да е цената на това,което толкова силно желаете, и никакви „надценки“ повече!!!

    Отговор

  4. Posted by Красимира Херцог on 05.06.2011 at 20:14

    Толкова смешни неща ти разказвам всеки ден, кога намираш време и да ревеш? 🙂 Айде малко остана.

    Отговор

    • Е, аз кат рева ти спиш, щото си на другия край на света и при теб е нощ. 🙂

      Не остана, свършиха всички инжекции! Ура!

      Отговор

  5. Posted by Вили on 05.06.2011 at 20:39

    Успех, Танче! Почини си добре утре… и Бог да е с теб във вторник!

    Отговор

  6. Posted by Emamar on 06.06.2011 at 21:08

    Няколко пъти се просълзих от прочетеното….Дълга е тази история, вече трябва да свърши! Трябва да има други истории, нови истории, приказки за деца и хвърчила….
    Както ти казах днес – НЕКА СВЕТЛИНАТА БЪДЕ В ТЕБ!!!!!!!!!!
    Успех утре и в петък, и след около 11-14 дена;-*

    Отговор

  7. Posted by Ани on 06.06.2011 at 21:35

    Успех и да знаеш ,че всички мислим позитивно и то в твоя полза 😉

    Отговор

  8. Posted by Vanya on 09.06.2011 at 11:56

    Здравейте Таня,

    Чета всичките Ви статии от самото „Начало“ и искам да Ви Благодаря!
    Прочетеното ме мотивира да продължа напред,да повярвам че съм взела правилно решение,вървя по същите стъпки,при същия доктор и клиника.
    Пожелавам Ви щастлив край и ново начало изпълнено с много детски смях и усмихнати личица!

    Отговор

    • Благодаря, Ваня! Имай вяра на този доктор и на клиниката въобще! Не че правя реклама, но до сега не са ме подвели в нищо. Пожелавам и на теб щастлив край!
      Извинявай, говоря на ти, защото всички тук сме си близки, а и с толкова много жени се запознах в клиниката, които вече са ми приятелки. 🙂

      Отговор

  9. Posted by nati on 24.04.2012 at 3:08

    МНОГО ПОЛОЖИТЕЛНО ДОБРЕ АМА КАДЕ Е ДЪРЖАВАТА ТУК

    Я НЯКОЙ ДА РАЗКАЖЕ ЗА ИН ВИТРО МАФИЯТА КАК С ГОДИНИ НИ ДОЯТ

    КАК СЕ ИСКАТ ОЩЕ И ОЩЕ ПАРИ ЗАПОЧНЕШ ЛИ ДА ПЛАЩАШ НЯМА КРАЙ

    Отговор

    • В интерес на истината, държавата дава пари за ин витро чрез Фонд асистирана рапродукция. Вярно, че в момента 5000 лева не стигат за една процедура, но преди и толкова не даваха, така че това си е една голяма помощ.

      За ин витро мафията не искам да говоря нищо, въпреки че сме се сблъсквали и с нея. Тук съм разказала моята история. И предпочитам да бъда позитивна и да мисля положително. Дала съм парите, имам резултат. Това е важно в момента за мен.

      Отговор

  10. Posted by морско момиче on 19.12.2012 at 14:31

    Танита,в крайна сметка аз не разбрах какъв е резултата…..мъжки или женски?

    Отговор

    • E, как? Мъжки и женски. Аз съм публикувала разни неща за раждането на близнаците. Първата публикация дори, като отвориш блога е със снимка. 🙂

      Отговор

  11. Posted by Rozalina on 25.05.2013 at 3:12

    Mnogo,ama ujasno mnogo iskam da se zapoznaem ..

    Отговор

    • Естествено, че ще се запознаем! Аз живея в Ямбол. Ако ти не си от тук, можем да се запознаем виртуално и да ми пишеш на мейл tanya.chobanova@gmail.com, във Фейсбук на профил tanyageorgieva, или на скайп tanyachobanova.

      Отговор

  12. Страхотна статия! Всяка млада двойка трябва да я прочете!

    Отговор

Вашият коментар

